Säännöt

Oulun Kyykkäliigan säännöt kaudelle 2023-2024:

 

1. Yleistä

 

1.1 Sääntöjä ei voi muuttaa kesken kauden, mutta niihin voidaan tehdä lisäyksiä ja tarkennuksia. Lisäysten ja tarkennusten hyväksymiseen tarvitaan 3/4 liigan joukkueiden äänistä. Liigan jokaisella joukkueella on käytössään yksi ääni.

1.2 Pelaajat pelaavat ja katsojat katsovat omalla vastuullaan. Järjestävä taho suosittelee tapaturmavakuutuksen tai Suomen Kyykkäliiton pelaajalisenssin hankkimista. Seura ei myöskään vastaa pelaajien aiheuttamista materiaalivahingoista, kuten esimerkiksi särkyneistä ikkunoista.

 

2. Ottelut

 

2.1 Peleissä käytetään Oulun Akateemisen Mölökky- ja Kyykkäseura ry:n kyykän kilpasääntöjen joukkuesääntöjä.

2.2 Kauden läpivientiä varten tehdään aikataulu. LiigaCup-pelien suoritusaikataulu on niille erikseen laaditun aikataulun mukainen. Aikataulussa on esitetty päivämäärät, jolloin runkosarja tulee olla pelattuna. Lisäksi pudotuspeleille varattu ajanjakso on esillä läpiviennissä.

Kaudelle 2023-2024 on esitetty ja hyväksytty seuraavanlainen aikataulu:

 

1) Runkosarja

 

A-sarjassa runkosarja pelataan välillä 13.12.2023 – 5.2.2024.

B-sarjassa runkosarja pelataan välillä 11.12.2023 – 18.2.2024.

C-sarjassa runkosarja pelataan välillä

 

2) LiigaCup -pelien takarajat

 

Kierrokset 1&2: 21.1.2024

Kierros 3: 4.2.2024

Kierros 4: 18.2.2024

Välierät:  8.3.2024

Finaali pelataan 9.3.2024

 

3) A- ja B-sarjan puolivälierät välillä 11.2.2024 – 26.2.2024

 

4) A- ja B-sarjan välierät, finaalit ja pronssipelit välillä 26.2.2024 – 8.3.2024

 

5 ) All-Stars ja Liigacup-finaali 9.3.2024

 

2.2.1 Joukkueet voivat pelata toisiaan vastaan missä järjestyksessä itse haluavat ja miten yhteiset aikataulut parhaiten sopivat, mutta kuitenkin siten, että kohdassa 2.2 mainitun kauden läpivientiohjelman ehdot täyttyvät.

2.3 Joukkueet piirtävät kentän ja huolehtivat pelivälineet paikalle itse. Kapteenit vastaavat siitä, että joukkueet tulevat hyvissä ajoin ennen peliä ja että kenttä on pelivalmiina sovittuun aikaan mennessä.

2.4 Joukkueen kapteeni vastaa siitä, että vähintään 4 joukkueen pelaajaa saapuu ajoissa pelaamaan. Mikäli joukkue ei saa neljää pelaajaa paikalle,  joukkue voi pelata 3 pelaajalla, mutta vain jos molemmat joukkueet hyväksyvät sen, siten, että puuttuvien pelaajien heittoja ei suoriteta. Suositeltavaa kuitenkin on, että pelikautta ollessa jäljellä pelille pyrittäisiin sopimaan uusi ajankohta.

2.5 Ottelun tuomarina voi toimia kuka tahansa säännöt tunteva OAMK:n jäsen. Hätätapauksessa joukkueet voivat tuomaroida ottelun itse. Riitatapauksien välttämiseksi tulee kapteenien kuitenkin pyrkiä järjestämään paikalle puolueeton tuomari.

2.6 Mikäli jompikumpi joukkue ei ole paikalla sovittuna peliaikana, tuomari voi todeta luovutusvoiton 15 minuutin myöhästymisvaran jälkeen sovitusta ajasta paikalla olevan joukkueen niin halutessa. Suositeltavaa kuitenkin on, että pelikautta ollessa jäljellä pelille pyrittäisiin sopimaan uusi ajankohta.

2.7 Peliohjelmassa jälkeen jäävälle joukkueelle voidaan hallituksen toimesta antaa varoitus. Yhden varoituksen jälkeenkin otteluohjelmassa jälkeen jäävä joukkue voidaan hallituksen päätöksellä hylätä sarjasta.

2.8 Kaikista OKL:n ja LiigaCupin otteluista on täytettävä pöytäkirja ottelun aikana.

 

3. Joukkue

 

3.1 Joukkueen maksimikoko on 8 pelaajaa ja minimikoko 4 pelaajaa.

3.2 Joukkueella tulee olla nimetty kapteeni ja varakapteeni, joiden yhteystiedot annetaan muille Oulun Kyykkäliigan joukkueille.

3.3 Ennen kauden alkua ilmoitetusta joukkueesta tulee läpi kauden säilyä joukkueessa vähintään 3 pelaajaa.

3.4 Hokkis-sääntö: A-sarjassa  ei voi osallistua pudotuspeleihin, jos hän ei ole osallistunut vähintään kahteen peliin runkosarjan aikana. Hokkis-sääntöön voidaan antaa poikkeus hallituksen tai playoff-vastustajan joukkueen luvalla.

 

4. Pelaaja

 

4.1 Kaikkien pelaajien täytyy olla Oulun Akateemisen Mölökky- ja Kyykkäseura ry:n jäseniä.

4.2 Henkilö ei voi pelata useammassa kuin yhdessä Oulun Kyykkäliigan joukkueessa kerrallaan.

 

5. Pelaajavaihdokset ja -hankinnat

 

5.1 Joukkue voi hankkia ja vaihtaa pelaajia siirtomääräajan puitteissa. Mikäli joukkueessa ei ole neljää tervettä pelaajaa, joukkue voi vaihtaa loukkaantuneita uusiin pelaajiin tai täydentää joukkuetta myös siirtomääräajan jälkeen (huomioiden kuitenkin kohdat 3.3, 4.2, 5.2 ja 5.3).

5.2 Pelaajalle sallitaan vain yksi siirtyminen joukkueesta toiseen runkosarjan aikana.

5.3 Juuri hankitulla tai vaihdetulla pelaajalla on 7 vrk:n karenssi vaihdoksen tai hankinnan ilmoittamisesta alkaen.

5.4. Hernis-Emmi-sääntö: Hallitus voi myöntää harkitusti poikkeuksia kohtien 3.1, 4.2, 5.1, 5.2 ja 5.3 sääntöihin pakottavissa olosuhteissa. Pudotuspeleissä vaatii kuitenkin myös vastustajajoukkueen luvan.

 

6. Sarjat

 

6.1 Kaudella 2021-2022 pelataan erikseen A-, B- ja C-sarja. A-sarjan runkosarja päättyy 5.2.2023 ja B-sarjan 10.2.2023 Puolivälierät tulee olla pelattuna A- ja B-sarjassa viimeistään 19.2.2023. C-sarjan pelien aikataulu sovitaan kapteenipalaverissa tammikuussa 2023.

6.2 A-sarja

6.2.1 A-sarja pelaa kaksi lohkoa, joukkueet pelaavat yhden pelin kaikki vastaan ja toisen pelin lohkon sisällä. 4 per lohko jatkoon 

6.2.2 Runkosarjan paremmuusjärjestys ratkaistaan peleistä saatavilla pisteillä. Voitosta saa 2 pistettä, tasapelistä 1 pisteen ja tappiosta 0 pistettä.

Runkosarjan jälkeen kahden tai useamman joukkueen ollessa tasapisteissä, ratkaisee tasapisteissä olevien joukkueiden järjestyksen:

  1. Keskinäisen / keskinäisten otteluiden pisteet
  2. Keskinäisen / keskinäisten otteluiden ottelukeskiarvo
  3. Kaikkien otteluiden ottelukeskiarvo
  4. Kaikkien otteluiden paras ottelutulos
  5. Kaikkien otteluiden paras erätulos
  6. Joukkueiden kapteenit ratkaisevat paremmuuden KPS (kivi, paperi, sakset) laistolla, paras kolmesta -järjestelmällä.

Sijavertailut tapahtuvat vain edellisessä sijavertailussa tasoissa olevien joukkueiden välillä.

 

6.3 B-sarja

6.3.1 B-sarja pelaa yksinkertaisen runkosarjan kahdessa lohkossa.

6.3.2 Runkosarjan paremmuusjärjestys ratkaistaan peleistä saatavilla pisteillä. Voitosta saa 2 pistettä, tasapelistä 1 pisteen ja tappiosta 0 pistettä.

Runkosarjan jälkeen kahden tai useamman joukkueen ollessa tasapisteissä, ratkaisee tasapisteissä olevien joukkueiden järjestyksen:

  1. Keskinäisen / keskinäisten otteluiden pisteet
  2. Keskinäisen / keskinäisten otteluiden ottelukeskiarvo
  3. Kaikkien otteluiden ottelukeskiarvo
  4. Kaikkien otteluiden paras ottelutulos
  5. Kaikkien otteluiden paras erätulos
  6. Joukkueiden kapteenit ratkaisevat paremmuuden KPS (kivi, paperi, sakset) laistolla, paras kolmesta -järjestelmällä.

Sijavertailut tapahtuvat vain edellisessä sijavertailussa tasoissa olevien joukkueiden välillä.

 

6.4. C-sarja (päätetään myöhemmin)

6.4.1 C-sarja pelaa yksinkertaisen runkosarjan yhdessä lohkossa.

6.4.2 Runkosarjan paremmuusjärjestys ratkaistaan peleistä saatavilla pisteillä. Voitosta saa 2 pistettä, tasapelistä 1 pisteen ja tappiosta 0 pistettä.

Runkosarjan jälkeen kahden tai useamman joukkueen ollessa tasapisteissä, ratkaisee tasapisteissä olevien joukkueiden järjestyksen:

  1. Keskinäisen / keskinäisten otteluiden pisteet
  2. Keskinäisen / keskinäisten otteluiden ottelukeskiarvo
  3. Kaikkien otteluiden ottelukeskiarvo
  4. Kaikkien otteluiden paras ottelutulos
  5. Kaikkien otteluiden paras erätulos
  6. Joukkueiden kapteenit ratkaisevat paremmuuden KPS (kivi, paperi, sakset) laistolla, paras kolmesta -järjestelmällä.

Sijavertailut tapahtuvat vain edellisessä sijavertailussa tasoissa olevien joukkueiden välillä.

 

7. LiigaCup

 

7.1 LiigaCupiin osallistuvat kaikki Oulun Kyykkäliigaan 11.12.2022 mennessä ilmoittautuneet joukkueet. Kauden alussa arvotaan ensimmäisen kierroksen otteluparit täysin satunnaisesti A-, B- ja C-sarjan joukkueiden kesken. Jokaisesta otteluparista selviää jatkoon yhdellä (1) voitolla. Jokaisen kierroksen jälkeen arvotaan uudet otteluparit jatkoon selvinneiden joukkueiden keskuudesta.

7.2 Myös cupin finaali pelataan yhdestä (1) voitosta

7.3 LiigaCupin ottelukierrosten takarajat on esitetty kohdassa 2.2. Joukkue, joka ei syystä tai toisesta ole kykeneväinen pelaamaan LiigaCup-pelejään annetuissa aikamääreissä, tuomitaan antamaan luovutusvoitto vastustajalleen.

7.4 OKL:n runkosarjan tai pudotuspelien ottelua ei voida laskea LiigaCup -otteluksi.

7.5 LiigaCup -pelin päättyessä tasan pelataan uusintaottelu.

 

8. Jatkopelit

 

8.1 A-, B- ja C-sarjan jatkopelit pelataan kohdassa 2.2 olevien päivämäärien mukaan. Joukkueet voivat vapaasti valita pelipäivät ja -ajat sillä edellytyksellä, että pelit ovat pelattuna viimeistään kyseisen kierroksen takarajaan mennessä.

8.2 Jatkopelit:

A-sarjassa jatkoon menee runkosarjan 4 parasta joukkuetta per lohko. 

B-sarjassa jatkoon pääsee runkosarjan kummastakin lohkosta 6 parasta joukkuetta. Joista lohkojen 2 parasta joukkuetta suoraan puolivälieriin.

C-sarjassa jatkoon pääsee X parasta joukkuetta.

8.3 A-, B- ja C-sarjassa pudotuspelit menevät kiinteässä kaaviossa runkosarjan sijoitusten mukaisesti:

 

A-sarja:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

B-sarja:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

C-sarja:

 

8.4 A- sarjan pudotuspeleistä pääsee jatkoon kolmella voitolla. A-sarjan finaali pelataan kolmesta (3) voitosta ja pronssiottelu pelataan yhdestä (1) voitosta.

B-sarjan pudotuspeleistä pääsee jatkoon kahdella voitolla. B-sarjan finaali pelataan kolmesta (3) voitosta ja pronssiottelu yhdestä (1) voitosta.

C-sarjan pudotuspelit ja finaali pelataan kahdesta (2) voitosta.

8.5 Pudotuspeleissä ottelun mennessä tasan pelataan kokonainen uusi ottelu.